Goed voor je mentale gezondheid zorgen in tijden van crisis

Oef, deze titel klinkt wel heel heftig. Crisis. Maar ik denk dat we de situatie in Nederland op dit moment wel zo mogen bestempelen. Het land lijkt tot stilstand te komen, mensen mogen niet meer naar hun werk en bijna alle openbare gelegenheden zijn dicht. Eerlijk? Ik vind het allemaal best eng en moet keihard mijn best doen om de paniek niet de overhand te laten nemen.

‘Gelukkig’ heb ik meerdere persoonlijke crises meegemaakt en weet ik inmiddels dat er een aantal dingen zijn die ik kan doen om zo goed mogelijk voor mijn mentale gezondheid te blijven zorgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat deze voor iedereen werken of mogelijk zijn (zo heb ik geen kinderen waar ik rekening mee moet houden of een beroep in bijvoorbeeld communicatie of journalistiek) maar wie weet heb je hier iets aan.

Lees zo min mogelijk het nieuws of beperk het aantal nieuwsbronnen.

In het begin van de Corona-crisis las ik ieder nieuwsbericht, checkte ik 24/7 het liveblog van de NOS en had ik het er met iedereen over. Eindstand: ik voelde hierdoor 24/7 paniek. Maandag sprak ik met mezelf af dat ik nog twee keer per dag nieuws mag kijken of de liveblog van de NOS mag lezen. Zo blijf ik wel op de hoogte van de belangrijkste zaken, maar overspoel ik mezelf niet meer continu met nieuws. Ook helpt het mij om het bij één nieuwsbron te houden. Dit houdt het overzichtelijk en hoef ik mij niet druk te maken over wie ‘gelijk’ heeft.

Kijk niet (of minder) op social media.

Beetje hetzelfde verhaal als met het nieuws. Ik werd zo ongelukkig van alle meningen, foto’s van lege schappen en negativiteit. Aan de andere kant zag ik ook veel mooie dingen voorbij komen, waarbij ik me schuldig of nutteloos voelde omdat ik dat allemaal niet deed. Voor nu heb ik Instagram van mijn telefoon verwijderd en dat voelt goed.

Tegelijkertijd gebeuren er dus ook zeker mooie dingen op social media. Zo deelt Liza van De Ruimtenaar iedere dag een opdrachtje die je kan doen, kreeg ik een filmpje doorgestuurd van pinguïns die nu vrij door de dierentuin mogen banjeren en deel ik nóg meer foto’s van onze huisdieren met vrienden.

Zorg dat je zoveel mogelijk in je ‘oude’ ritme blijft.

Één van de moeilijkste dingen van het thuis zitten is dat veel van mijn structuur wegvalt. Ik mag niet naar kantoor, afspraken bij mijn hulpverleners worden afgezegd en ook sociale afspraken gaan grotendeels niet door. Begrijp me niet verkeerd, ik vind (alleen) thuis zijn altijd heel fijn, maar het voelt nu toch anders. Wat mij op dit moment helpt is om zoveel mogelijk in mijn normale ritme te blijven: op tijd opstaan, aankleden, een planning maken voor de rest van de dag. Om mijn dag te vullen (naast werk) probeer ik wat klusjes te doen waar ik normaal gesproken niet aan toe kom (hallo onkruid in de tuin, zolder die nog steeds opgeruimd moet worden).

Ook probeer ik deze periode te zien als een kans; een kans tot bezinning, tot rust komen. Hoe shit de hele situatie ook is, ik maak er maar het beste van.

Doe offline dingen.

Puzzelen, tekenen, knuffelen met je huisdier, lezen, schrijven, wandelen. Luister podcasts. Begin aan een nieuwe hobby. Je kan bijvoorbeeld beginnen met borduren en je spullen bij Iris van Iris Borduurt kopen, dan steun je ook nog een kleine ondernemer (die het in deze tijden extra zwaar hebben). Ook heeft de Luisterbieb extra veel boeken beschikbaar gesteld die je gratis kan beluisteren, ook als je geen lid bent van de bibliotheek.

Weet dat je het er niet de hele tijd over hoeft te hebben.

Juist niet zelfs, dit maakt (voor mij in ieder geval) de onrust alleen maar groter. Zo heb ik met mijn beste vriendin afgesproken dat we het er zo min mogelijk over hebben. Natuurlijk kunnen we bij elkaar uitspreken dat we het moeilijk vinden, maar we hebben het er niet de hele tijd over. En dit mag je ook tegen andere mensen zeggen. Je bent niet verplicht om continu het gesprek aan te gaan over dit onderwerp.

Heb jij nog tips om de komende tijd zo goed mogelijk door te komen?

 

One thought on “Goed voor je mentale gezondheid zorgen in tijden van crisis

  1. Ik begrijp de tips, maar voor mensen met een beroep in de communicatie, media, journalistiek is het onmogelijk om de eerste twee op te volgen. Tenzij je tijdelijk stopt met werken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *